Stå upp och jobba och nå tid målvikt snabbare

Hur många gånger har du sagt till dig själv att du ”inte har tid att träna idag”?

Visste du att genom att bara göra en så enkel sak som att stå upp på jobbet, så ökar du din förbränning med 140kcal per timme än om du hade suttit ner under samma period. Om du står upp 2,5h per dag istället för att sitta kan du gå ner de där 10-15kg som du går runt och bär på – inom ett år. Helt utan att träna!

Så du kanske inte har ”tid” till att träna – men har du ”råd” att inte stå upp och jobba? 

Visste du att du att: 

  • Du under en rask promenad förbränner ca 170kcal på 30 minuter.
  • Du under löpning förbränner ca 374kcal på 30minuter
  • Du under ett pass body pump förbränner ca 300 kcal (á 60min)
 

 

Stå upp på jobbet – nå din målvikt

Hur många gånger har du sagt till dig själv att du ”inte har tid att träna idag”?

Visste du att genom att bara göra en så enkel sak som att stå upp på jobbet, så ökar du din förbränning med 140kcal per timme än om du hade suttit ner under samma period. Om du står upp 2,5h per dag istället för att sitta kan du gå ner de där 10-15kg som du går runt och bär på – inom ett år. Helt utan att träna!

Visste du att du att: 

  • Du under en rask promenad förbränner ca 170kcal på 30 minuter.
  • Du under löpning förbränner ca 374kcal på 30minuter
  • Du under ett pass body pump förbränner ca 300 kcal (á 60min)

 

Hitta motivationen inom dig och lär dig vägen till framgång

Låt oss alla göra oss själva till optimister från och med idag! Hela det här inlägget är tänkt som ett peppinlägg och en tankeställare. Jag vill inte väcka diskussioner, utan bara tankar. Kanske kan det hjälpa dig, kanske inte. Det hjälper i alla fall mig.

Vi känner nog alla igen som kämpar, eller någon gång har kämpat för något att allt inte alltid går som en dans. Att det ibland kommer tider med motgångar, vissa motgångar större än andra. Ja, helt enkelt tider där du ifrågasätter allt och bara ser allt som misslyckanden.

För att ställa en provocerande fråga – Vad tror du förresten att du minns och ältar längst? Dina framgångar eller dina motgångar?

 

I träning- och framförallt viktminskningsvärlden känner vi säkert alla igen att det känns tufft när:

 – Du inte ser resultat
 – Vågen inte visar den siffra du önskar.
 – Du inte får den pepp du önskar från nära och kära.
 – Du inte längre känner dig inspirerad.
 – Du kanske rentutav inte har gått ned, utan gått upp i vikt.
 – Det känns som att alla andra har det så lätt och du kämpar utan att det händer något.
 – Hormonerna spökar och du känner dig tjock och ful och vill äta upp hela världen.
 – Kläderna plötsligt sitter tightare och det kommer som en käftsmäll. 

Ja, ovanstående är några exempel som jag själv i alla fall ofta tampas med. Jag tror att en viktminskningsresa inte bara handlar om det fysiska, utan lika mycket, om inte mer kring det psyksiska. Jag tror att optimism är en framgångsfaktor och ämnet “Positiv psykologi” är en nyckel med i spelet. Det finns teorier som menar att det som gör folk lyckliga är just att ha en positiv attityd – ja, vi kan alltså lära och lura hjärnan till att bli lyckligare

Nu ska vi prata lite om Psykologi mina vänner. Vi börjar med  Emotionell intelligens som handlar om så fina ord som; självkännedom, självmotivation, självkontroll och empati. Men vad betyder alla dessa ord? Ja, väldigt förenklat är det detta: 

Självkännedom handlar om att lyssna till dig själv och se/lära dig hur du själv upplever och känner vissa situationer.

Exempel: Jag känner mig oftast misslyckad när…. Jag tror alltid att jag är sämst på allting. När jag provar nya saker vill jag alltid vara bäst på en gång. Jag jämför mig alltid med andra… 


Självmotivation, är kort och gott att på egen hand kunna motivera sig själv till att agera och prestera.

Exempel: Jag var så duktig som gick ut och gick fastän jag inte orkade. När jag når mitt mål ska jag köpa det här till mig själv. WOHO! Nytt personbästa! Jag är så himla bra!! Kom-igen-nudå kääämpa. Två till… Mer kan du..  ;) 

Självkontroll, handlar om att förstå och kontrollera sina känslor, förmågan att analysera sina känslor och förstå varför man i ett visst läge känner på ett visst sätt (det här är den delen jag tycker är mest spännande) och ge förklaringar till varför känslorna uppstod och var de har sitt ursprung/sin källa.

Exempel – Ge svar på tal på dina känslor: 
– SÖTSUGEN. Varför är jag sötsugen just nu? Jag blir ofta sötsugen när jag har druckit för lite vatten, eller ätit för dåligt.
– ORKAR INTE! Varför orkar jag inte träna just idag? Jag är nog bara seg, jag kommer få så mycket mer energi när jag väl är klar. En pwo eller en kaffe gör nog susen.
– JAG ÄR SÄMST! Varför känner jag mig misslyckad idag? Jag har nog inte peppat mig själv lika mycket idag. Jag känner mig mer nedstämd när det är dåligt väder ute/när jag har mens. Bäst jag börjar peppa mig lite mer.
– JAG VILL MOFFA I MIG ALLLT. Varför kan jag inte sluta äta när jag väl har satt igång? Jag ser det som ett misslyckande att jag är sugen på något och ett större misslyckande om jag ger vika. Idag väljer jag istället att att äta chokladbiten, men först ska jag äta en riktigt god och nyttig middag, för då kommer jag vara nöjd efter en bit. 

Empati, att sätta sig in i andra människors känslor och förstå hur de känner, trots att du själv kanske inte känner likadant. 

 

Vänner! Vi måste också bli bättre på just självaktning – Vi måste tycka att vi själva är värda att nå våra mål, att uppfylla våra drömmar och vi måste säga nej till Jantelagen och istället börja ge oss själva mer beröm och en klapp på axeln när vi själva har gjort något bra (stort eller litet).

Vad som återkommer många gånger i diverse teorier i psykologins värld är att vi människor i naturen har lättare att ta till oss vad andra människor säger, tycker och tänker, än vad vi själva tycker och tänker. Vi anpassar oss efter andras åsikter och om vi någon gång har fått en stämpel att vi ÄR någonting, så sitter det oftast djupare inrotat än vad vi tror. ”Du ÄR tjock” eller ”du ÄR ett blygt barn” eller ”du ÄR ett bråkigt barn”, eller ännu värre om du har blivit mobbad och fått höra ord som att ”du ÄR misslyckad” och aldrig kommer att lyckas, så kommer du mest sannolikt börja agera, anpassa dig och tro på dessa ord. Något man ÄR kan man inte ändra på (tror vi). Det ligger i naturen att definiera sig. Exemplet ”Du är tjockl” – NEJ! Du ÄR inte tjock – när vi använder ord som ÄR så låter vi det definiera oss själva. Visst, du kanske bär på några extra kilon, men du ÄR inte tjock. Om du går ner dina extrakilon och fortfarande anser att du ”ÄR tjock”, så kommer du att fortsätta anpassa dig efter just det. För just det är din trygghet – din definition om dig själv. Läskigt, eller hur och det värsta är att det finns forskning som visar att det är sant att vi fungerar på det viset.

Har du någon gång hört eller sätt frågan ”Är du optimist eller pessimist?”. Kan vi bara sudda ut den där frågan helt. Det är inget vi ÄR. Alla KAN utveckla ett optimistiskt tänkande – det är inget som definierar oss. Däremot har vi lättare att falla tillbaka till ett visst tankesätt/tankemönster om vi relaterar oss själva till det ena eller det andra. Människor som tänker optimistiskt har i allmänhet lättare att lyckas. Människor som tänker pesimistiskt har närmare till att ge upp i förtid. (Observera att jag skrev ”tänker”).

Tänker du optimistiskt eller pesimistiskt?

 Optimistiskt tänkande vid framgång: ”Fan vad jag är bra” ”Jag kan verkligen det här” ”Jag är helt enkelt bäst” (Fokus är EGOT).
Optimistiskt vid misslyckande: ”De gav mig inte rätt förutsättningar”, ”De är bara kräsna”, ”De har mer erfarenhet” (Fokus är inte längre egot utan man skyller på annat).

Pesimistiskt tänkande vid framgång: ”Det var ren tur”, ”Alla gjorde bra ifrån sig”, ”Det var inte så svårt” (inget fokus på egot.)

Pesimistiskt tänkande vid misslyckande: ”Jag gav upp”, ”Jag är inte tillräckligt bra”, ”Jag kan inte” (allt fokus på egot)

Okej, visst är det intressant? Låt nu inte det här definiera dig – det handlar bara om vilket tankemönster som ligger dig närmast av naturen, ofta präglat av din uppväxt. Tänk inte att du hör hemma i ett visst fack, eller att du ÄR något av de två alternativen. Ändra ditt sätt att tänka. För vad som är bra här är just att vi själva kan påverka vårat sätt att tänka – vi alla KAN tänka optimistiskt. Visst är det häftigt!??

Optimism är en strategi och den strategin ska vi börja anamma. Känner vi oro kan ett positivt tänkande få oss att slippa det. Istället för att vi förbereder oss på misslyckande, ska vi alla från och med nu förbereda oss på framgång! Om vi misslyckas ska vi inte ta det personligt. Misslyckandet är inget som definierar dig som person – den säger ingenting om dig eller om du kommer att nå ditt mål. 

 

Men vad måste man göra för att lyckas? Ja, det har jag funderat på så ofta. Efter varje ”misslyckande” och avsteg. Svaret som jag alltid har kommit tillbaka till, oavsett om det gäller träning och kost, eller att bli bra på något, det är att du måste hitta motivationen inom dig själv. Bli din egen bästa vän och personliga tränare! Hitta ett sätt att motivera och peppa dig själv och ge dig själv en klapp på axeln för varje framsteg du gör.

Den hårda sanningen är som bekant att ingen kommer att göra jobbet åt dig, ingen kommer att till fullo se hur hårt du sliter fysiskt och/eller psykiskt. Om du inte själv finner självmotivation och peppar dig själv, så är risken stor att du misslyckas. 

Ingen annan märker av dina hjärnspöken – ingen annan än du! Lär känna dig själv. När dina hjärnspöken kommer. Ge dig själv samma peppande ord som du skulle ha gett din bästa vän om han/hon/hen berättade om sina tankar för dig. För inte skulle du väl låta din bästa vän gräva ner sig och misslyckas??

Det är viktigt att du tränar och äter rätt för att du själv vill det. Det är viktigt att målen är dina och inte någon annans. Du kan nå precis till vilka höjder du vill – eller inte vill.
Du har det som krävs för att lyckas med det du vill lyckas med! Glöm inte det!

 Kommer det vara lätt att motivera dig själv? Nä kanske inte. Kommer det vara värt det? Ja, för att du gör det för din egen skull och jobbar mot dina egna mål!
 
 

Om du misslyckas. Ta lärdom av de felsteg du gjort. Ta en funderare kring vad det var som fick dig att fokusera på något annat än just ditt mål.

Blev du sötsugen och åt något du inte borde? Kan du göra något åt det? Du kan förmodligen inte tvinga folk i din omgivning att äta nyttigt, men du kan se till att du själv gör det. Innan det vankas fika – drick massor med vatten, ät innan så att du är mätt och ge dig själv beröm för varje gång du klarat av att motstå något du var lockad att äta. Bestäm innan du ”utsätts” om du ska smaka eller avstå – gör inte valet när du har allting framför dig. Peppa dig själv. (Shit vad duktig jag är, vilken jäkla disciplin jag har byggt upp.) 

Känner du att du inte orkar gå och träna. Hitta sätt att göra dig motiverad. Träna med en vän. Se på någon serie samtidigt som du cyklar intervaller. Ta en Pwo en halvtimme innan du ska iväg. Sätt på dig träningskläderna innan du hinner tänka efter om du orkar eller inte. Ge dig själv beröm för det du har gjort! Motivera dig själv! Då kommer du att nå framgång du med! 

 

Ny dag, nytt träningspass

Igår blev det först gym på lunchen, sen en 7km powerwalk. Nu är jag på plats på gymmet igen och kör tunga lyft och knäböj! Det känns väldigt bra att vara tilllbaka i min träningsrutin!

Nu efter semestern har jag börjat köra periodisk fasta igen och jag längtar tills jag börjar droppa under lägsta vikt igen! Periodisk fasta är så underbart och jag känner mig ständigt smal om magen.

 

Ett lunchpass – tillbaka i gamla vanor

 
Första jobbdagen efter semestern och det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. För min del var det även spännande att se huruvida bristen på ren tung styrketräning under semestern skulle visa sig idag på gymmet. Men döm av min förvåning när jag nästan orkade lyfta mer än innan semestern, så snart har vi nog några nya personbästa i sikte.
 
Vikten på bilden ovan har jag kört bl.a. militärpress (30kg) och skivstångsrodd (30kg) med. Under dagens pass blev det även lite bänkpress (37,5kg), det kändes inte så tungt, så nästa gång ska jag nog prova att lägga på ytterligare lite vikt. Är fortfarande väldigt mesig när det kommer till bänkpress, jag är så rätt att tappa den på mig själv. Att gubbarna på gymmet glor på en när man ligger där, gör ju knappast saken roligare heller. Men – jag får tänka att de bara är avundssjuka, så kanske jag vågar mer!
 
 

Laddar inför första jobbveckan efter semestern

Igår la jag en liten beställning för att peppa igång min träningshöst och om någon skulle tro att det här är ett sponsrat inlägg så kan jag bara säga ”I wish!”. Hur som helst har i alla fall Sportkost.se billiga kampanjer just nu, så om ni gillar Nocco bl.a. kan bli bli glada precis som jag :) 
 
Jag klickade hem två flak med Nocco för 349kr/st (jag brukar vanligtvis köpa lösa burkar på Ica för 2st för 35kr, så det här blir ju mycket billigare).
 
 
 
Sen världens bästa PWO från Tyngre och den här gången provade jag att klicka hem smaken Hallonsaft (förra gången körde jag Tuttifrutti) den här PWO:n ger en rätt energi innan träningspasset och sen får man sådana där härliga stickningar i armarna som bara får en att vilja lyfta just tyngre och tyngre vikter. Precis som jag vill ha det! Så tips till er som har svårt att motivera er själva att ta er iväg till gymmet.