Brödbak på gång

Jag hade egentligen tänkt åka till IKEA såhär efter jobbet, men jag var tvungen att jobba över en stund idag och nu regnar det och är blött ute, så jag skjuter nog upp besöket på morgondagen. Istället tänkte jag sätta igång med att baka något LCHF-bröd – mitt fröknäcke är slut och jag är så sugen på en smörgås 🙂

Förra gången blev det så kallade Pones, men den här gången vet jag inte riktigt vad jag ska baka. Åse brukar ha bra recept på bröd så jag ska kika in där. Är sugen på något formbröd den här gången.

Såhär gjorde jag mina Pones sist i alla fall.

5 ägg
2 dl pofiber
1½ tsk bakpulver
en nypa salt
50 g smält smör
2msk grädde
3 kryddmått brödkrydda

Vispa äggen hårt.  Häll ner salt och grädde. Vänd sedan ner övriga ingredienser.
Låt smeten stå i 5 min och svälla och klicka sedan ut på bakplåtspapper och grädda i 200 g i ca 10 min, tills de fått en fin färg.

Pofiber brukar man hitta på glutenhyllan

2 thoughts on “Brödbak på gång”

  1. Hej!
    Jag bakade också idag det blev ett nötbröd jättegott. blandade olika nötter och körde dem i matberedare så det blev mjöl, smälte smör hade keso, creme fraiche,bakpulver, fiberhusk och ägg i mums.

    1. Åh det låter riktigt gott, har du något recept med mått? Mitt bröd jag bakade blev ett stort misslyckande och åkte i sopkorgen på en gång. 😛

Kommentera

