Rasa i vikt med Fakir

När jag körde fakir, rasade jag 5kg i vikt på en vecka. Men om jag rasade så mycket i vikt, varför fortsatte jag inte med fakir tills jag nådde mitt mål? Vad är egentligen skillnaden mellan LCHF och fakir?

Fakir kan vara en bra början om man vill viktminska och få en kickstart – men till skillnad från vanlig LCHF, är det (så vitt jag vet) få som klarar av eller vill Fakira någon längre period. Det går att viktminska på vanlig strikt LCHF – men hamnar man i en viktplatå kan det vara trevligt med en boost. Många som hamnar i en viktplatå med LCHF kan till fördel prova Fakir, där man i princip nollar mängden kolhydrater. När man sedan vill övergå till Strikt-LCHF kan man sedan successivt lägga på exempelvis grädde, ost och sedan fröknäcks etc. för att se hur kroppen reagerar. Vissa kan viktminska bra med ex grädde i en strikt LCHF-kost och andra inte (i Fakir ingår inte grädde – den enda mejeriprodukten som är godkänd är smör). Att successivt tillsätta olika mejerier och annat i din kost efter Fakir, gör det möjligt för dig att lära känna din kropp bättre.

20120311-085028.jpg

Vad äter jag under Fakir?
Kött, fisk, kyckling (med skinn), ägg, smör, olja, kokosfett och för många funkar det även att tillsätta feta såser som bearnaise och majonnäs (helst hemgjord så att du är säker på att du inte valt variant med socker i). För mig fungerade det bäst med att äta protein som är naturligt fet; så som lax, fläskfärs, blandfärs, entrecote, karré mm.

Men ska jag äta hur mycket kött som helst?
Nej, det finns riktlinjer – ca 1gr per kilo kroppsvikt per dag brukar rekommenderas. Är du stillasittande räcker ca 0,8gr/kg. Tränar du mycket och har mycket muskelmassa, kan du behöva mer. Proteinbehovet varierar – är du intresserad att veta mer, så är det här en intressant sida.
Notera:
En köttbit på 100gr innehåller inte 100gr protein.
– Ägg innehåller per 100gr ca 12-15gr protein.
– Entrecote innehåller per 100gr ca 22gr protein.

 

 

Jag är en finsmakare när det kommer till mat och en anledning till att jag inte stod ut någon längre tid var (förutom att familjen åt vanlig mat som lockade) att den enformiga maten (kött, smör, ägg) stod mig i halsen bara jag tänkte på den efter ett par dagar. Men vill du få bort sug och allt fokus kring mat, så är fakir bra. Du behöver aldrig tänka på vad du ska äta – du har inte så mycket att välja bland.

20120313-230006.jpg

Hur kan en dag se ut med Fakir?

Frukost: 2-3 kokta ägg med en klick smör eller majonnäs

Lunch: Omelett på ca 3 ägg, 1/2 pkt bacon med smör/majonnäs.

Middag: Kött med kryddsmör eller fet sås

Hungrig mellan målen? Ät ex. kokt ägg eller drick lite kaffe med kokosfett i.
Och såklart: vatten, vatten, vatten under hela dagen.

Tips:

Drick mycket vatten.

Blir du yr eller får utslag (vissa får eksemliknande utslag av att hamna i ketos), öka då mängden kolhydrater något.

Vill du läsa mer om hur andra har lyckats med Fakir?

Kaloribegränsad Fakir= Fungerar

 

Kommentera

