Sköna lördag

Jag började dagen med fettkaffe och nu blir det sen frukost i form av LCHF fläskpannkaka (min absoluta favorit).

Två gånger i veckan brukar jag göra den här fläskpannkakan. Varje omgång får jag till 4 portioner/bitar, som jag sedan portionspackar så att det bara är att ta fram en bit på morgonen och stoppa in i mikron 2 minuter. Jag gillar när det går fort och är enkelt, speciellt på morgonen när jag har en tid att passa.

När det kommer till LCHF är det många som väljer och förespråkar periodisk fasta, där man väntar ca 14 timmar efter kvällsmålet  innan man äter dagen därpå. Periodisk fasta fungerar säkert bra för många – men jag är en sådan person som inte ”överlever” utan frukost, speciellt inte de dagar jag jobbar. På helgerna är det dock lite lättare, när väckarklockan inte ringer 05.30.


ca 4-5 portioner

2pkt bacon
4ägg
1dl grädde
500gr keso
1msk fiberhusk
1dl ost

  1. Sätt på ugnen på ca 200grader (gärna varmluft)
  2. Skiva baconen och lägg den i en långpanna som du stoppar i ugnen. Låt baconen (då slipper du smöra formen).
  3. Medan du väntar blandar du ägg, grädde, keso, fiberhusk och ost (vissa föredrar att mixa smeten, men det går bra att bara blanda ihop smeten också).
  4. När baconen är knaprig, tar du ut formen. Om du inte har en teflonform kan du använda en pensel och smöra formen med vettet från baconen. Häll sedan över smeten och bred ut sen så att den täcker hela formen.
  5. Grädda i ugnen i 20-30min.
Kommentera

