A mental challenge

Förra året vid den här tiden vägde jag runt 70kg och började långsamt bli mer och mer tillfreds med min kropp. Jag var med i en bootcamp som utmanade mig både fysiskt med jättejobbiga pass och psykiskt, eftersom jag ofta kände att jag bara ville lägga mig ner och ge upp. PTn som körde bootcampen var en sådan perfekt bootcamp-PT eftersom hon skrek och lät arg, så jag att ständigt gick runt och var rädd för henne. Att ge upp framför PT:n fanns inte på kartan. På försommaren träffade jag en kille som jag började dejta och jag fortsatte att träna många pass – fastän kosten många gånger blev lidande. Det var en kortvarig romans.
 
På hösten vägde jag in på 72kg och hade ökat ca 4kg sen bootcampen. No big deal kände jag och fortsatte träna och äta nyttigt. Gick ned till 70kg sista gången jag vägde mig då. Men eftersom vågen påverkar mitt psyke så mycket så valde jag att inte väga mig mer under hela hösten. Jag ställde mig återigen på vågen i början av december och då låg jag kvar på ca 72kg.
 
Men sen hände något jag inte har någon som helst förklaring till. Visst, jag åt någon lussebulle, drack lite glögg, var på ett julbord, firade jul – men hade absolut ingen frossarperiod. Under hela december tränade jag ca 3pass i veckan, under julledigheten cyklade jag 2mil varje dag under julen. Veckan efter jul gick jag på Juicefasta för att rensa bort julmaten. När jag sen vägde in mig en vecka in i Januari vägde jag runt 80kg.
 
Jag fick panik och hoppade på iTrims soppkur och gick ned till ca 74,5kg. Jag blev boostad men kände att träningen fick lida lite för jag hade ingen energi alls till att träna. På rekommendationer från kollegor hoppade jag på LCHF, men det skulle jag aldrig ha gjort. Jag ökade i vikt. Jag fick panik och började med fakir (äta bara kött och sås/smör/ägg typ) – när jag kört det tidigare har jag rasat i vikt, men denna gång gick jag knappt ned något alls. Jag fick återigen panik och började med juicefasta och körde på det en vecka. När jag sedan ställde mig på vågen någon vecka senare steg paniken över mitt huvud – trots att jag knappt fått i mig något hade jag gått upp till All time high 82kg. Jag ville bara lägga mig ned och dö. Jag hade i veckor kämpat och kämpat och vågen tickade bara uppåt.
 
Mitt gamla jag hade slängt vågen åt skogen, skitit i träningen och börjat tröstäta. Men den här gången är det som att det har suttit en liten mini-pt på min axel som har viskat bra saker till mig. ”Ge inte upp”, ”fortsätt kämpa” osv. Den här gången har jag inte gett upp. Jag har tränat 6-7 dagar i veckan och knappt unnat mig något extra på helgerna.
 
11 april började den här challengen. Peppad till tusen gick jag ut stenhårt. Åt exakt vad som stod – tränade det som stod och när första invägningen kom så ville jag lägga mig ned igen. Jag hade gått upp till 77kg. Suck och stön. Inte blev det bättre heller när alla andra rapporterade in sin vikt – andra hade rasat mellan 3-10kg. Men återigen satt PT:n på min axel och jag streckkollade på Biggest Loser och annat. Jag bestämde mig för att inte låta det här påverka mig negativt utan snarare peppa mig. Sakta men säkert så gick jag ned pytte pytte i vikt och sen blev det platå igen. Igenting hände hur mycket jag än tränade.
 
Något sa åt mig att öka på träningen och räkna varenda kalori jag stoppade i mig. La på mer cardio och såg till att jag brände mellan 600-900kcal på träning varje dag. Jag tog bort russin och nötter (som är väldigt kaloririka) och helt plötsligt har det lossnat – vågen börjar tilla nedåt igen. Första dagen -200gr och sedan igår –300gr. Det känns som att jag har tappat flera ton fastän det bara är 0,5kg på två dagar. 
 
Det har varit en kämpig, men otroligt nyttig start på året. Jag är starkare psykiskt än jag trodde och nu ska jag visa mig själv hur stark jag är fysiskt med!
 
 
Kommentera

